Udruženje "Most povjerenja"

Odgajanje djece putem plašenja, straha i zastrašivanja

 

U prošloj lekciji smo nabrojali najzastupljenije greške u odgoju djece. U ovoj lekciji ćemo govoriti o odgajanju djece putem plašenja, straha i zastrašivanja. Ovo je jedna od najzastupljenijih grešaka u odgoju djece. Svaki put kada dijete jako zaplače roditelji ga počnu zastrašivati mrakačom, babarogom, lopovom, šejtanom i sl..  Najteži oblik ovakvog pristupa je kada roditelji počnu svoje dijete zastrašivati profesorom, doktorom, hodžom itd. Sve ovo kod djece razvija veliki strah od navedenih pojava ili osoba. Taj strah se počinje širiti kod djeteta i na druge stvari i osobe, te počinje zauzimati sve više prostora u dječijem srcu. Nakon izvjesnog vremena dijete se počinje plašiti predmeta, pojava i osoba kojih se uopšte ne bi smjelo plašiti. Najgore što se dešava u praksi, jeste slučaj kada se dijete ozlijedi, bilo to padom na zemlju, nožem ili na bilo koji drugi način, i od te ozlijede mu poteče krv iz tijela. U tom momentu roditelji počnu prestrašeno skakati, uzvikivati i jadikovati, tražeći zavoje, pomoć i sl., umjesto da ovladaju situacijom i smireno se nasmiješe djetetu praktično mu pokazujući da to nije ništa strašno i time smire i očvrsnu svoje dijete. U ovome posebno prednjače majke koje odmah počnu plakati, urlati i jadikovati. Sve to rezultira povećanjem straha i plača kod već ozlijeđenog djeteta i navikava djecu da se plaše svaki put kada vide krv ili osjete bol.

Priredila:

Fikra Smajlović, na osnovu djela „Opasne greške u odgoju djece“, autora Šejh Muhammed b. Ibrahim El-Hamd.

Adabi čišćenja i čistoće

 

Čistoća je propisana Kur'anom i Sunnetom. Uzvišeni Allah kaže:

 "A ako ste džunubi, onda se okupajte"(El-Maide 6.), i "I haljine svoje očisti" (El-Muddessir 4.) i kaže: "Allah zaista voli one koji se često kaju i voli one koji se mnogo čiste."(El-Bekare 222.)

 U tom smislu Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: "Čistoća je pola imana."

( Muslim, Knjiga o čistoći, poglavlje: Vrijednost abdesta, broj 223)

Čistoća ima dvije vrste: spoljašnja i unutrašnja.

Unutrašnja čistoća se postiže iskrenim pokajanjem za sve učinjene grijehe i djela nepokornosti, kao što su: širk, sumnja, zavidnost, zloba, varanje, oholost, samoljublje, licemjerje, želja za prestižom i slično. Pored toga, unutrašnja čistoća se postiže iskrenošću, sklonošću prema dobru, istinoljubivošću, skromnošću i željom da sve namjere i dobra djela budu radi Allahova lica.

Spoljašnja čistoća se ostvaruje uklanjanjem nečistoća čistećom vodom sa odjeće klanjača, tijela i mjesta gdje se klanja, a u slučaju da nema vode, ili ima vode ali se ne može upotrijebiti iz određenog razloga, uzet će se tejemmum čistom zemljinom površinom.

Musliman je dostojan toga da mu tijelo, odijelo, hrana, piće, stan i mjesto gdje sjedi budu uvijek čisti, i da nastoji, koliko je moguće, da bude namirisan i iščešljan. Sve spomenuto se posebno preporučuje prilikom klanjanja u džematu, petkom i u danima ramazanskog i Kurbanskog bajrama, na što ukazuju riječi Poslanika s.a.v.s.:

"Zaista, Uzvišeni Allah je lijep i voli ljepotu."(Muslim, Knjiga o imanu, Poglavlje o velikim grijesima i najvećem velikom grijehu, broj 91. )

Musliman se puno trudi u svim pitanjima svoga života, on vodi računa o čistoći ulica, ne baca otpad i smeće bilo gdje, niti uznemirava ljude na bilo koji način, naprotiv, on uklanja neprijatnosti ako naiđe na njih povodeći se riječima Poslanika s.a.v.s.:

 "I otklanjanje neprijatnosti sa puta je sadaka."( Buharija, Knjiga o džihadu i ratnom pohodu, broj 2989, i Muslim, Knjiga o zekatu, poglavlje: Naziv sadaka se upotrebljava za svako dobro djelo, broj 1009, ovo je završetak hadisa.)

A otklanjanje neprijatnosti sa puta je dio imana, kao što kaže Allahov Poslanik s.a.v.s., u hadisu kojeg prenosi Muslim u svom Sahihu:

 "Iman ima sedamdeset i nekoliko dijelova, ili šezdeset i nekoliko dijelova, najvredniji dio su riječi: la ilahe illellah, a najniži dio je otklanjanje neprijatnosti sa puta. I stid je dio imana."( Muslim, Knjiga o imanu, poglavlje: Dijelovi imana i najvredniji i najniži dio, broj 51.)

Izvor: Ahlak muslimana – ponašanje i moral svakog muslimana

Adabi odgoja duše

 

Musliman neprestano radi na odgajanju i čišćenju svoje duše.  Uzvišeni Allah  je rekao:

 "Uspjet će samo onaj ko je očisti, a bit će izgubljen onaj ko je uprlja."(Eš-Šems 9.)

 Duša se čisti vjerovanjem u Allaha dž.š. i dobrim djelom, dokaz za to su riječi Uzvišenog: "Tako mi vremena, čovjek, doista, gubi, samo ne oni koji vjeruju i koji dobra djela čine, i koji jedni drugima istinu preporučuju i koji jedni drugima preporučuju strpljenje" (El-Asr 1-3)

Kao i riječi Allahovog Poslanika s.a.v.s.: "Svaki čovjek kada osvane je trgovac svojom dušom, pa bude ili njen osloboditelj, ili upropastitelj."(Muslim)

U dobra djela spada približavanje Uzvišenom Allahu pokornošću, žurenje s pokajanjem i traženjem oprosta neposredno poslije nevaljalih djela kada se dese, jer grijesi  prljaju duše. U tom smislu kaže Uzvišeni Allah:

 "A nije tako! Ono što su radili prekrilo je srca njihova." (El-Mutaffifin 14.)

 A kada se pokaje i dobra djela čini, vrati se nur  u njegovo srce. Allahov Poslanik s.a.v.s. je rekao: "Kada vjernik počini neki grijeh, na njegovu srcu se pojavi crna mrlja. Ako ga prekine dalje činiti, zatraži oprost i pokaje se, srce će mu se očistiti, a ako ga i dalje nastavi činiti, i mrlja će se povećavati sve dok mu ne zahvati cijelo srce. To je koprena o kojoj se govori u riječima Uzvišenog: 'A nije tako! Ono što su radili prekrilo je srca njihova'." (Tirmizi)

 U drugom hadisu Allahov Poslanik s.a.v.s., podstiče da se loše djelo poprati dobrim: "Boj se Allaha gdje god da si, loše djelo poprati dobrim, izbrisat će ga i lijepo se sa ljudima ophodi." (Tirmizi)

Musliman u odgoju svoje duše traži pomoć u dovi, ona je silno oružje, njome se musliman štiti od grijeha i sa njom se pomaže u činjenju dobrog djela i ostvarenju želje. Allahov Poslanik s.a.v.s. dovio je  riječima: "Allahu moj, učini moju dušu bogobojaznom i očisti je. Ti najbolje čistiš dušu, Ti si njen vlasnik i Gospodar." (Muslim)

 Isto tako, duša se odgaja i oživljava čestim spominjanjem Allaha, zato je Poslanik s.a.v.s. rekao: "Neka ti jezik stalno bude mokar od spominjanja Uzvišenog Allaha." (Ibn Madže, Knjiga o adabima lijepog ponašanja)  

IzvorAhlak muslimana – ponašanje i moral svakog muslimana 

8 - 250 pitanja i odgovora o životopisu Allahovog Poslanika, Muhammeda, alejhis-selam

-          Gdje je bio Allahov Poslanik, a.s., kada mu je prvi put došla objava?

Allahov Poslanik, a.s., je tada bio u pećini Hira.

-          Koliko je Allahov Poslanik, a.s., imao godina kada mu je prvi put došla objava?

Allahov Poslanik, a.s., je imao 40 godina.

-          Koji su prvi ajeti objavljeni 'Allahovom Poslaniku?

Prvi ajeti koji su objavljeni Allahovom Poslaniku, a.s., su:

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ (١)

خَلَقَ الإنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ (٢)

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الأكْرَمُ (٣)

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (٤)

عَلَّمَ الإنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ (٥)

 Čitaj, u ime Gospodara tvoga Koji stvara, stvara čovjeka od ugruška! Čitaj, plemenit je Gospodar tvoj, Koji poučava peru, Koji čovjeka poučava onome što ne zna. (Al-Alek 1-5)

-          Ko se prvi odazvao pozivu Allahovog Poslanika, a.s., u islam?

Među prvima koji su se odazvali pozivu Allahovog Poslanika u islam su bili:

Izvor: 250 pitanja i odgovora o životopisu Allahovog Poslanika, Muhammeda, a.s.

Autor: Nesiba Mahmud Talib

Pripremila: Adela Hebibo

7-250 pitanja i odgovora o životopisu Allahovog Poslanika, Muhammeda, alejhi-selam

-          KakosezvalaHatidžina, r.a., drugaricakojajeprenijelanjenuponudubrakaAllahovomPoslaniku, s.a.v.s?

Zvala se Nefisa kći Menijje.

-          Koliko je bio mehr (vjenčani dar) kojeg je Allahov Poslanik, a.s., dao Hatidži?

Mehr Hatidže, r.a., je bio 20 mladih deva.

-          Koliko je Allahov Poslanik, a.s., imao godina kada se oženio Hatidžom, r.a., a koliko ona?

Kada se Allahov Poslanik, a.s., oženio Hatidžom, r.a., imao je 25, a ona 40 godina.

-          Koliko je Allahov Poslanik,' a.s., imao djece s Hatidžom, r.a., i kako su se ona zvala?

Allahov Poslanik, a.s., je s Hatidžom, r.a., imao šestero djece, i to: Abdullaha, Kasima, Zejnebu, Rukajju, Ummu Kulsum i Fatimu.

-          Koje je keramete (natprirodna djela) imao Poslanik, a.s.,prije poslanstva?

Kerameti koje je Poslanik, a.s., imao prije poslanstva su:

-           Koji su to prvi znaci poslanstva koji su se pojavili kod Allahovog Poslanika?

Prvi znaci poslanstva, Muhammeda, a.s., bili su istiniti snovi.

-          Kako se zove pećina u kojoj bi se Allahov Poslanik, a.s., osamljivao prije poslanstva i razmišljao o Allahu? Gdje se ona nalazi?

Pećina u kojoj bi se Poslanik, a.s., osamljivao se zove Hira. Nalazi se na brdu Nur, nedaleko od Mekke.

Izvor: 250 pitanja i odgovora o životopisu Allahovog Poslanika, Muhammeda, a.s.

Autor: Nesiba Mahmud Talib

Pripremila: Adela Hebibović